بنیاد ملی نخبگان با هدف «پشتیبانی و هدایت طلاب مستعد برای حل مسئلههای حوزوی، منطقهای، ملی و راهبردی کشور»، «توانمندسازی و مهارتافزایی طلاب مستعد در بستر حل یک مسئلۀ واقعی»، «افزایش مهارتهای اجتماعی و افزایش خودباوری در جامعه مخاطب»، «افزایش اعتماد دستگاههای اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی به طلاب مستعد» و «ایجاد شبکۀ طلاب و دانشجویان برای حل مسائل» تسهیلات «توسعه هستههای مسئلهمحور پژوهشی / فناورانه (طراح شهید احمدی روشن)» را اجرا میکند.
مزایای مشارکت در طرح برای اعضای هسته:
شرایط شرکت در طرح:
راهنمای مشارکت در طرح شهید احمدی روشن
ثبتنام
متقاضــــیان واجد شــــرایط، تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ فرصــــت دارند با مراجعه به ســــامانه جامع اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان (سـامانه سـینا) به نشانی http://sina.bmn.ir درخواسـت خود را برای بررسـی ثبت کنند.
متقاضی گرامی
سیاست بنیاد ملی نخبگان در طرح احمدی روشن، تمرکز بر پیشنهادههایی حول مسائل واقعی کشور است که علاوه بر حل مساله، باعث آشنایی بیشتر جامعه نخبگانی با چالشهای نهادهای اجرایی و صنعتی و زمینهسازی جذب و اشتغالزایی ایشان شود.
در این طرح دو نوع اصلی هسته به صورت زیر تعریف شده است:
۱. هسته های تقاضامحور (نوع ۱ و ۲) با حمایت مالی مشترک یک نهاد صاحب مساله و بنیاد؛
۲. هسته های اولویتمحور (نوع ۳) حول یکی از مسائل با اهمیت کشور و با حمایت کامل بنیاد.
نکات مربوط به هسته های تقاضامحور (نوع ۱ و ۲):
الف. آشنایی نزدیک با یک صنعت/نهاد اجرایی و چالش های مرتبط با این حوزه در کشور؛
ب. زمینه سازی برای تعامل با یک کارفرما در چهارچوب کنترل شده بنیاد؛
پ. امکان جذب در یک شرکت/نهاد اجرایی؛
ت. زمینه سازی برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه فناور مطابق با مقررات؛
ث. حمایت های آتی بنیاد در صورت نیل به هدف خواسته شده (دوره های اعتبارسنجی و شتابدهی و…)؛
ج. اعطای ۲۰ درصد امتیاز فعالیت نخبگانی بیشتر به اعضای هستههای تقاضا محور (نسبت به هستههای اولویتمحور) در صورت خاتمه موفقیت آمیز طرح با تایید نهاد صاحب مساله.
قابل ذکر است که ادامه فعالیت هسته های تقاضامحور در طول دوره منوط به تایید فعالیت هسته و حمایت مالی از جانب نهاد صاحب مساله است. بنابر این، در صورت انصراف نهاد صاحب مساله، حمایت های بنیاد ملی نخبگان هم قطع خواهد شد.
طرحهای نوع ۲
ـ «آسیبشناسی فرهنگ دینداری در جامعه و راههای ارتقاء آن با توجه به سیاستهای حوزه» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند
ـ «تبیین جایگاه حوزه علمیه در سیاستگذاری کلان کشور با توجه به مبانی اسلامی و اسناد بالادستی» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین احمد آکوچکیان
ـ «تجربهنگاری مدیریت آموزشی و تربیتی در حوزه علمیه (بهره گیری از دانش مدیریت آموزشی با رویکرد نقادانه و تجریبات مدیریتی در تراث و آموزه اسلامی برای تولید اندیشه جهت کاربست آن در نظام آموزشی حوزه علمیه)» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین رضا حبیبی
ـ «راهکارهای کاربردیسازی دانش تفسیر و علوم قرآن» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین حسن صادقی
ـ «سامانۀ جستجوی سهتاییهای دانشی مبتنی بر یادگیری عمیق خوانش ماشینی» استاد راهبر جناب آقای علی میرعرب
ـ «کاربست هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی
ـ «مطالعات راهبردی اخلاق و معنویت نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین مجتبی زارعی
ـ «مطالعات راهبردی علم و دانش نخبگان و استعدادهای برتر» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی عماد
ـ «نسبت حوزه و نظام اسلامی» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد ورعی
طرحهای نوع ۳
ـ «تحلیل رشد معنایی واژگان و مفاهیم پر بسامد در بستر نزول قرآن» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین محسن قمرزاده
ـ «درآمدی بربازسازی نظام معارف تشیع» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی
ـ «راهبردهای جمهوری اسلامی در مواجهه با الگوهای رفتاری ناظر بر بدن زنانه» استاد راهبر سرکار خانم فهیمه زارع
ـ «رویکرد مقاومتی به تربیت» استاد راهبر حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایینژاد
ـ «مسایل پیش روی روحانیت» استاد راهبر دکتر عبدالوهاب فراتی
ـ «واکاوی اثرگذاری رویکرد تنزیلی بر استخراج مباحث علوم قرآن (جمع قرآن، اسماء و صفات قرآن، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، اعجاز و…» استاد راهبر سرکار خانم زینب بهجتپور